Egonaut
Egonaut startades 2005 av Fredrik och Markus.
Våren 2006 spelade dom in demon ”First One To Strike Wins” som kort efter att blivit släppt belönades med titeln ”Bäst i Sverige” av Close Up Magazine. Demon rönte även viss uppståndelse bland skivbolagen i Sverige.
Hösten 2006 gör Egonaut livedebut samt spelar in uppföljaren ”One Down...” som släpps som internetdemo samt på skiva.
Mellan 2006 och 2009 fokuserar Egonaut på att utveckla sitt sound samt sin liveshow och under åren hinner Egonaut spela förband till bland annat Hammerfall, Mustasch, Lillasyster, Depressive Art, Million och många fler. Dock släpper bandet regelbundet nya låtar via internet parallellt med livespelningarna och dessa spelas flitigt på diverse webradiostationer runt om i världen.
2009 påbörjar Egonaut inspelningen av vad som skall komma bli en triologi av fyra spår EP's; Soundtrack to a Fistfight, Cirkus Egonaut samt N-Pire. Dessa släpps med sex månaders mellanrum på egna labeln Bastard Rock Records och får ett väldigt varmt mottagande från kritiker och publik.
Egonaut varvar inspelningar och låtskrivande med att spela live och hinner bland annat dela scen med Sonic Syndicate, Scar Symmetry, Soundtrack of our lives och Sator, samt medverka på en hyllningsskiva till IF Elfsborg.
2010 känner sig Egonaut redo att påbörja arbetet med den första fullängdaren och hösten 2010 låser bandet in sig i Bastard Rock Recordings för att påbörja låtskrivandet.
Skivan som kommer att döpas till Electric påbörjas i Januari 2011, färdigställs i Maj och releasedatum sätts till September 2011.
Egonaut har alltid satt sitt rykte som liveband i första hand och genom åren har Egonaut hunnit avverka i snitt tio spelningar per år. Egonaut är kända för att hålla en intensiv scenshow där dom blandar storhetsvansinne med självförakt.
Med Electric tycker Egonaut sig äntligen vuxit till det band dom alltid velat vara och låta som.
Influenserna ligger fortfarande kvar hos sjuttiotalshårdrocken och punken men soundet och produktionen har även fått vissa modernare inslag. Dock är det i grunden fortfarande samma recept som gäller; riktiga instrument spelade av riktiga musiker genom riktiga förstärkare mickade med riktiga mikrofoner. Inga samplingar, inga högtalarsimuleringar.